Van stoffeerderij tot leverancier van Italiaans design

DOWNLOAD MIJN BOEK CONTEMPORARY CHIC

Dit is de eerste in een serie blogs en videoreportages over diverse inspirerende vakmensen. Wonen zal een van de belangrijkste pijlers zijn, maar er zal ook aandacht besteed worden aan andere thema’s.

Het team van Nibourg interieurs in Zwolle bijt het spits af. Ze stralen vooral professionaliteit en klasse uit. Eenmaal binnen in hun showroom word je, als in een prachtig concert, meegesleept door de symfonieën van hun eigentijdse en exclusieve -voornamelijk Italiaanse- collectie designmeubelen, verlichting en woontextiel. Kortom een ervaring om niet snel te vergeten!

De man achter dit bedrijf is de sympathieke Sander Beumers. Samen met zijn team, Mirjam Luc en Nico, heeft hij dit familiebedrijf tot ongekende hoogten weten te brengen. Het is de teamspirit en passie die je tussen de regels terug ziet komen als hij ons een kijkje biedt achter de schermen.

Hoe is het bedrijf ontstaan?

“Nibourg interieurs is een familiebedrijf, ik ben de derde generatie. Mijn opa Nibourg is dit bedrijf ergens, ik geloof in 1930, gestart. Toen er aan de Hoogstraat, dat is de verbindingsstraat tussen Zwolle en Kampen de nodige slagers, bakkers, schoenmakers, enzovoorts zaten, zat daar dus ook een woninginrichtingbedrijf: Nibourg. Zo uit mijn hoofd hebben mijn ouders ergens in 1965 het bedrijf overgenomen. En ik heb het bedrijf als derde generatie begin 2000 overgenomen.”

En wat was jouw reden om het bedrijf over te nemen?

“Ik heb eigenlijk van jongs af aan affiniteit gehad met het vakgebied. Overigens zonder me toen al te realiseren of te bedenken dat ik het ook voort zou willen zetten. Het moment dat je de zoon bent van, dan wordt er door de hele omgeving eigenlijk, zeker in de puberjaren, constant gevraagd: ‘jij zult het bedrijf wel overnemen’… Nou, in die jaren ben je er dan sowieso op tegen en wil je dat absoluut niet.

Maar na wat omzwervingen op opleidingsgebied heb ik op een gegeven moment bedacht dat ik eigenlijk toch graag de zaak in wilde. Toen heb ik mijn vakdiploma’s en vestigingspapieren gehaald en ben ik in 1996 bij mijn ouders begonnen.”

En als je nou kijkt naar Nibourg vanaf het begin tot nu. Wat zijn dan de belangrijkste ontwikkelingen die het bedrijf heeft meegemaakt? Ik neem aan dat het er in 1930 iets anders uitzag dan dat het er nu uitziet?

“Ja, het is wel grappig dat je dat vraagt. De interieurzaken zoals ze er nu zijn, hebben allemaal eigenlijk hun oorsprong uit twee verschillende soorten bedrijven.
Mijn opa Nibourg is in 1930 begonnen met een stoffeerderij. Dus die had rompen van banken aan de balken aan het plafond hangen. En die had een paar stoffeerders in dienst die zitmeubelen stoffeerden. En moet je je voorstellen, dat dit na de oorlog was, dit is mij overigens verteld, dus vanuit de overlevering, maar na de oorlog was er natuurlijk schaarste van bijna alles en er werd gewoon gemaakt wat er beschikbaar was. We hebben nu een meubelmaker in dienst die kasten op maat kan maken en die gordijnen monteert, tapijt kan leggen en noem allemaal maar op.

Dus er is gewoon steeds meer bijgekomen. Waarbij wij dus nu zelf natuurlijk geen banken meer stofferen, want die kopen we in bij internationale firma’s zoals Minotti, Flexform en B&B ITALIA. Het enige wat wij daar nog aan kunnen bepalen is de opzet, de hoedanigheid waarin we het toepassen en de stoffering. En dat is wel een heel groot verschil moet ik zeggen. Daarnaast is een heel groot verschil dat het bedrijf Nibourg van origine eigenlijk een klassiek georiënteerde collectie had, en dat wij daar langzamerhand een modern Italiaanse collectie van hebben gemaakt.

Wat heb je daarmee, modern Italiaans? Waarom past dat bij jou?

Qua lijntaal, qua sfeer, vind ik sowieso het hele Minotti-gevoel heel mooi, wel wat aan de bling-bling kant, maar iets afgezwakt, gewoon ook heel goed.

Wat is de visie van het bedrijf?

“Het bedienen van de succesvolle levensgenieters. Wij willen graag mensen die het zich kunnen veroorloven, in de meest brede zin van het woord, of dat dan om een fauteuiltje gaat of om een compleet interieur, helpen met een goed advies. Spullen kopen kun je overal, maar mooie spullen kopen in de juiste setting, daar heb je kennis van zaken voor nodig en die hebben wij in huis.”Klik op de bewerken-knop om deze tekst te wijzigen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Waarom willen jullie dat?

“Omdat het ontzettend leuk is om iemand te overtuigen van je vakmanschap en dan uiteindelijk een bos bloemen te krijgen of een taartje of een compliment of een Retweet of iets op facebook… Dat is ontzettend gaaf. Een ander onderdeel wat ik leuk vind, is de ultieme bevestiging van een goed advies en dat is dat het ook uitgevoerd wordt. Wij zijn, denk ik, kwalitatief zeer goed in ons vak, in datgene wat we bedenken en uitvoeren. En die laatste stap, dat uitvoeren, dat willen we ook graag doen. En wat is er mooier dan werken met aardige mensen, mooie plannen en mooie interieurs maken.”

Wat zijn de belangrijkste behoeften van deze doelgroep?

“Aandacht en ontzorging.”

Wat zijn de top drie produkten in jullie collectie?

“Ik ga een heel ander antwoord geven dan dat jij verwacht. Dat wij aardig zijn, dat wij daarnaast een heel goed ontwerp in huis hebben en dat we vervolgens de kwaliteit hebben om dat te realiseren. En ik denk dat jij verwachtte: bank ‘Pietje’ van Minotti, stoel ‘Truusje’ van… weet je, doordat wij op dit niveau zitten hebben wij niet dat we bank X tien keer verkopen. Wij hebben allemaal redelijk individualistische klanten, en wij vliegen een vraagstelling voor een interieur dan ook niet op produktniveau aan. We kijken eerst: wat zou het mooiste ontwerp zijn, wat zou hier nou het beste passen en vervolgens gaan we van groot naar klein.

En uiteindelijk kom je dan op produktniveau en als dan blijkt dat daar stoel X in moet, nou dan moet stoel X daarin, punt. Dat is het beste, dat is het mooiste, dat maakt dat wij produktonafhankelijk tot ons ontwerp komen en dan heb je ook niet dat je bij elke vijfde klant een poging doet om de bank ‘Charles’ van B&B erin te kletsen. Overigens werkt dat ook met het type klanten niet dat wij hebben.”

Op welk gerealiseerd project ben jij of zijn jullie het meest trots?

“We hebben in de afgelopen jaren eigenlijk heel veel verschillende dingen gedaan. Van een extreem grote villa in het buitenland tot de hele grote huizen hier in de regio. Maar ook hele leuke kleine appartementen die we verbouwd hebben. Kijk, uiteindelijk kun je trots zijn op twee onderdelen, hoe het er uiteindelijk uitziet als het gemeubileerd is en allemaal klaar is, maar waar wij ook heel erg veel plezier aan beleven is het ontwerp.

Dus als je aan mij vraagt waar wij trots op zijn is dat we bijvoorbeeld een tijdje geleden in Amsterdam een appartement hebben gedaan waarbij de structuur van het appartement wat moeizamer was en we een idee verzonnen waardoor je rond kon lopen in het appartement, rond het centrale trappenhuis. Het interieur is in die situatie uiteindelijk ook heel gaaf geworden. En nu nog zegt de opdrachtgever, en de familie die eromheen hangt, dat het ontwerp dat we daar verzonnen hebben de gouden greep daar geweest is. En dat is gewoon tof.”

Wat is de sleutel om tot een succesvol ontwerp te komen?

“Goed luisteren naar wat de klant omschrijft als wensen/eisen. En de vertaalslag maken naar een creatief plan waar hem de kwaliteit zit in het verder brengen van die klant dan dat ie op dat moment is. Met andere woorden, wat wij proberen te doen is iets te maken waardoor misschien die opdrachtgever op dit moment zegt: “Oeh, daar moet ik wel even aan wennen, maar over vijf jaar zegt “ik moest er toen aan wennen maar ik ben er nog steeds heel blij mee”. Je moet dus niet een plan maken voor nu, maar je moet een plan maken dat de tand des tijds ook een eind kan doorstaan.”

Mijn volgende vraag is misschien een beetje vaag, maar ik ben benieuwd wat je daarop zegt. Wat betekent design voor je?

“Kwaliteit op het gebied van vormgeving. Die kwaliteit houdt wat mij betreft in dat het ook langer mee gaat. Iets dat vandaag ontworpen wordt en ik over tien jaar nog mooi vind dat vind ik design en ik vind heel veel dingen wat dat betreft geen design. Waarbij overigens dingen die ik lelijk vind ook best design kunnen zijn, hoor!

Houden jullie het bij deze ene winkel?

Ja, absoluut. En ik heb wel bedacht dat als jij die wilt voeren die winkel, om dan een gave zaak erbij te openen, dan moet jij er de verkoop maar gaan doen en de tent dagelijks gaan draaien. Ik kan mij niet in tweeën delen. Maar uiteindelijk is de verkoop van spullen niet het allerleukste, maar het ontwerp maken, dat is het aller allerleukste van het hele verhaal. Als je iets gaafs bedacht hebt. Ik kan mij voorstellen dat als je schrijver bent en je een mooi boek hebt geschreven dat dat een onwaarschijnlijk goed gevoel moet geven.

Waar komt die tomeloze energie vandaan?

“Ik heb een enorme bewijsdrang. Laten zien dat ik het kan.”

Mensen die een bewijsdrang hebben, hebben vaak ook de behoefte om iets te camoufleren.

“Misschien, weet ik niet. Ik heb niet die bewijsdrang ten opzichte van iemand anders. Ik vind dat als je ondernemer bent het beste bewijs van je inzet te zien is aan een mooi pand of de resultaten, een florerend bedrijf. Ik heb een enorme drang om een mooi bedrijf neer te zetten, het is leuk om te doen en het is ook ontzettend leuk om zelfstandig ondernemer te zijn, ondanks alle dingen die daarbij komen kijken. Het is gewoon nog steeds erg leuk om te doen!”

Het is ontzettend inspirerend om in de keuken te mogen kijken van vakmensen! Door welke specialisten raak jij geïnspireerd? Een chefkok, veilingmeester of toch een meesterbloembinder? Deel het met ons, in het commentaarveld hieronder.

Stijlvolle groet,
Ryan

P.S.: DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

DOWNLOAD MIJN BOEK CONTEMPORARY CHIC